Sunday, January 2, 2011

ကြ်ႏု္ပ္သိေသာသီရိလကၤာ (အပုိင္း-၃)

၂။ ဇယသီရိမဟာေဗာဓိ။ ။ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၊ အႏုရာဓပုရၿမိဳ႕ရွိ ေဗာဓိပင္ကုိ သီရိလကၤာသားတုိ႔က ဇယသီရိမဟာေဗာဓိ-ဟု အျမတ္တႏုိးေခၚၾကေလသည္။ (http://srimahabodhi.org/fernando.htm) သီရိလကၤာေရာက္ ဒကၡိဏသာခါ-ေဗာဓိပင္သမုိင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာ(၀ိ၊ ႒၊ ၁၊ ၆၈-၇၅)မွာ အျပည့္အစုံ ေဖၚျပပါရွိေပသည္။ ဤပုိ႔စ္မွာကား အက်ဥ္းခ်ဳပ္ပဲ ေဖၚျပႏုိင္ေပမည္။
B.C.244 ဘီစီ-၂၄၄-ခုႏွစ္မွာ အေသာကမင္းတရား၏ သမီးေတာ္၊ အရွင္မဟိႏၵမေထရ္၏ ညီမေတာ္ျဖစ္ေသာ ဘိကၡဴနီ သဃၤမိတၱာေထရီမသည္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၊ ဗုဒၶဂယာမွ လကၤာဒီပကြ်န္းသုိ႔ ေဗာဓိပင္ပ်ိဳကုိ ပင္ေဆာင္လာခဲ့ပီး အႏုရာဓၿမိဳ႕၏ေတာင္ဖက္ မဟာေမဃမင္းဥယာဥ္ေတာ္မွာ အခန္းအနားျဖင့္ စုိက္ပ်ိဳးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
ဗုဒၶဂယာရွိ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာ မူလမဟာေဗာဓိပင္မွ ပြားယူလာေသာေၾကာင့္ သီရိလကၤာသားတုိ႔က ၎ပင္ပြားေဗာဓိပင္ပ်ိဳကုိ သက္ေတာ္ထင္ရွား ျမတ္စြာဘုရားရွိေနဘိသကဲ့သုိ႔ အသက္ႏွင့္ထပ္တူ ျမတ္ႏုိးပူေဇာ္ၾကေလသည္။ အခုဆုိရင္ ေဗာဓိပင္၏သက္တမ္းသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၂၀၀- ေက်ာ္ေနပီ ျဖစ္၏။ ထုိေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသည္ အိႏၵိယရွိ မဟာေဗာဓိပင္ကုိ ဖူးေၿမာ္သြားေရာက္ၾကသကဲ့သုိ႔ သီရိလကၤာႏုိင္ငံရွိ ေဗာဓိပင္ကုိလည္း လာေရာက္ဖူးေၿမာ္သင့္လေပသည္။ ေန႔ေန႔ညည စြယ္ေတာ္ႏွင့္ ေဗာဓိပင္ဘုရားဖူး အထူးပင္စည္ကားလေပသည္။ သီရိလကၤာရွိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏ ၾကည္ညိဳအားထား ေလးစားပုံကား ၾကက္သီးထေလာက္ေအာင္ပင္ ျဖစ္ရသည္။ သီရိလကၤာရွိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏ အသဲႏွလုံးမွာ စြယ္ေတာ္ႏွင့္ ေဗာဓိပင္တုိ႔ပင္ ျဖစ္ေလသည္။
ျမန္မာျပည္သားတုိ႔ကား ကဆုန္ေညာင္ေရသြန္းပြဲကာလတြင္မွ ေဗာဓိပင္ကုိ ေရေတာ္သြန္ေလာင္း ပူေဇာ္ေလ့ရွိေပသည္။ ဘုရားျဖစ္ေတာ္ၿပီးေနာက္ ေဗာဓိပင္ကုိ မမွိတ္မသုန္ မ်က္လုံးေတာ္စုံျဖင့္ ၇-ရက္တုိင္တုိင္ ၾကည့္ရႈေတာ္မူကာ အရုိအေသေပးခဲ့ေပသည္။ ဘာသာ၀င္တုိ႔ ေဗာဓိပင္ကုိ အေလးထား၍ ျမတ္ႏုိးပူေဇာ္ခဲ့ၾကရန္ ရည္သန္ေတာ္မူေပသည္။ ဘုရားရွင္ သက္ေတာ္ရွိစဥ္က ေက်ာင္းေတာ္သုိ႔ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ား ပူေဇာ္ဖြယ္ရာမ်ားျဖင့္ ဘုရားဖူးလာၾကသည္။ ဘုရားဖူးရၿပီးလည္း တင္းတိမ္းအားရမူမျဖစ္၊ တမ္းတမ္းတတျဖင့္ လြမ္းဆြတ္ကာ ျပန္ၾကရေလသည္။ မဖူးလုိက္ရသူမ်ားကား ေသာကပူေဆြး ၀မ္းနည္းပီး ျပန္ၾကရေပမည္။ ထုိအေၾကာင္းကုိ ျမတ္စြာဘုရား သိေတာ္မူေသာအခါ အရွင္အာနႏၵာအား မူလမဟာေဗာဓိပင္မွ ပြားယူ၍ ေဗာဓိပင္ကုိ ျမတ္ဗုဒၶကုိယ္စား စုိက္ပ်ိဳးထားရွိရန္ တုိက္တြန္းေတာ္မူေလသည္။ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္သည္ ေဗာဓိပင္ပ်ိဳကုိယူပီး အနာထပိဏ္သူေ႒း၏ အကူအညီျဖင့္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္အတြင္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဒသစာရီၾကြခ်ီေနခ်ိန္ လေရာက္ၾကေသာဘုရားဖူးတုိ႔အတြက္ စုိက္ပ်ိဳးေတာ္မူခဲ့ေပသည္။ ထုိေၾကာင့္ ေဗာဓိပင္သည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ကုိယ္ပြားေတာ္ ျဖစ္ေလသည္။
ေဗာဓိပင္ကုိ သီရိလကၤာသားတုိ႔ အသက္ႏွင့္ထပ္တူထားကာ ျမတ္ႏုိးပူေဇာ္ၾကေသာေၾကာင့္ အေစာင့္အၾကပ္ထူထပ္စြာခ်၍ မသမာသူတုိ႔၏ ဖ်က္ဆီးမည့္ေဘးရန္မွလည္း ကာကြယ္ထားၾကေလသည္။ ျမတ္ဗုဒၶထပ္တူ ရုိေသေလးစား တန္ဖုိးထားေသာေၾကာင့္လည္း အျမင္မေတာ္၀တ္စား ဆင္ယင္ထားသူမ်ား ေဗာဓိပင္အနီးဖူေျမာ္ခြင့္ကုိ မရရွိႏုိင္ေပ။ လွဴဖြယ္၀တၳဳမ်ားႏွင့္အတူ အျဖဴေရာင္၀မ္းဆက္ ၀တ္ထားသူမ်ားသာ ေဗာဓိပင္အနီး ဖူးေျမာ္ခြင့္ကုိ ခြင့္ျပဳေလသည္။ ဖူးေျမာ္ခြင့္ရျပန္ေသာ္လည္း အခ်ိန္အၾကာႀကီး မေနရေပ။ ေဗာဓိေညာင္ရြက္ ေကာက္ယူပူေဇာ္လွ်က္ လက္ယာတစ္ပတ္လွည့္ကာ ျပန္ဆင္းလာၾကရေလသည္။
ျမန္မာေက်ာင္းဆရာေတာ္က ထုိအေၾကာင္းအရာကုိ သိရွိေနေသာေၾကာင္း စာေရးသူတုိ႔ကုိ အၾကံျပဳေလသည္။ ဒီေန႔မနက္ ေဗာဓိပင္ဖူးလုိ႔ရေပမယ့္ အနီးကပ္ဖူးခြင့္ မရႏုိင္။ ည ၉-နာရီးမွ ဖြင့္ေပးလိမ့္မည္။ အားလုံးအဆင္ေျပေအာင္ ရင္းႏွီးေသာ ေဗာဓိပင္တာ၀န္ရွိဆရာေတာ္ကုိ ဖုန္းဆက္အကူအညီေတာင္း ေပးမည္။ အျဖဴေရာင္အ၀တ္အထည္မ်ားသာ ၀ယ္ယူထားပါ။ မနက္ပုိင္း ေဗာဓိပင္ကုိ ခဏ၀င္ဖူး၍ တစ္ျခားဘုရားမ်ား လွည္ပတ္ဖူးေျမာ္ပီး ျပန္လာခဲ့။ ညပုိင္းမွ ေဗာဓိပင္သန္႔သန္႔ အခ်ိန္ယူဖူးၾကေလ-ဟု အၾကံျပဳေလသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ နံနက္စားဘုန္းေပးပီး ေဗာဓိပင္ဖူး ထြက္ၾကေလသည္။ ျမန္မာဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမွ ေဗာဓိပင္သုိ႔ ျဖတ္လမ္းျဖင့္ ၁၀-မီနစ္ခန္႔သာ လမ္းေလွ်ာက္ရေလသည္။ နံနက္ခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ဘုရားဖူးမ်ားျဖင့္ စည္ကားလေပသည္။ ဆီမီးပူေဇာ္ျခင္းကုိ ေဗာဓိပင္ႏွင့္ေ၀းေသာ တံတုိင္း၏တစ္ျခားတစ္ဖတ္မွာသာ ခြင့္ျပဳေလသည္။ ေဗာဓိပင္တစ္၀ုိက္ တရားထုိင္သူ၊ ပန္း၊ ေရခ်မ္းပူေဇာ္သူတုိ႔ျဖင့္ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာ ေတြ႕ရွိရေလသည္။ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔လည္း ေဗာဓိပင္ကုိ အေ၀းမွပင္ ဖူးေျမာ္ကာ ေညာင္ရြက္ေကာက္ပီး ျပန္လာခဲ့ၾကသည္။

  သီရိလကၤာသားတုိ႔ ေဗာဓိပင္အား ရွိခုိးပူေဇာ္ေသာ ဂါထာ
ယႆ မူေလ နိသိေႏၷာ၀၊ သဗၺာရိ ၀ိဇယံ အကာ၊
ပေတၱာ သဗၺညဳတံ သတၳာ၊ ၀ေႏၵ တံ ေဗာဓိပါဒပံ။
ဣေမ ဧေတ မဟာေဗာဓိ၊ ေလာကနာေထန ပူဇိတံ၊
အဟမၸိ ေတ နမႆာမိ၊ ေဗာဓိရာဇံ နမတၳဳ ေတ။

"I worship this Bodhi-tree seated under which the Teacher attained omniscience by overcoming all enemical forces (both subjective and objective). I too worship this great Bodhi-tree which was honoured by the Leader of the World. My homage to thee, O King Bodhi." (http://srimahabodhi.org/bodhi-puja.htm)

အဓိပၸါယ္ကား- ေဗာဓိပင္ေအာက္၀ယ္ ထုိင္ေတာ္မူရင္း ရန္ဟူသမွ်ကုိ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူ၍ သမၺညဳတညာဏ္ေတာ္ကုိ ရေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ ေျခေတာ္ကုိ ပူေဇာ္ရွိခုိးပါ၏။
ဤကဲ့သုိ႔ ေဗာဓိညာဏ္ကုိ ရေတာ္မူၿပီးေသာ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ကုိ နတ္လူတုိ႔၏ ကုိယ္းကြယ္အားထားရာအျဖစ္ ပူေဇာ္ဆည္းကပ္သကဲ့သုိ႔ ငါသည္လည္း ထုိေဗာဓိပင္မင္းကုိ ရွိခုိးပါ၏။
 
 ၃။ မဟာေစတီ။ ။ Swarnamali Vihara (Ruwanvelisaya)ေခၚ မဟာေစတီသည္ ေဗာဓိပင္၏ေတာင္ဖက္အရပ္မွာ ရွိေလသည္။ သုံးဖာလုံ-တျပေလာက္ပဲ ေ၀းေလသည္။ ေဗာဓိပင္ႏွင့္ မဟာေစတီသု႔ိ သြားရာလမ္း၀ယ္ ေလာဟပါသာဒ(ေၾကးျပသာဒ္)ရွိေလသည္။ ေဗာဓိပင္ႏွင့္ ကားလမ္းသာ ျခားေလသည္။ ေၾကးျပသာဒ္ကုိလည္း ဒု႒ဳဂါမဏိမင္း တည္ေဆာက္တုန္းက ဘုံ ၉-ဆင့္ျဖစ္ေလ၏။ တည္ေဆာက္ပီး မၾကာမီပင္ မီးခ၍ ညီေတာ္ သဒၶါတိႆမင္းကပင္ ဘုံ ၇-ဆင့္ခ်ံဳးကာ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ျမတ္စြာဘုရား ပထမအႀကိမ္ႀကြေရာက္၍ သမာပတ္၀င္စားေသာ ေနရာ၌ တည္ေဆာက္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ေအာက္ေျခတုိင္လုံးကုိ ေက်ာက္တုိင္တုိ႔ခ်ည္း ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္ထားပီး ၁၂-ေပခန္႔ရွိေသာ ေက်ာက္တုိင္အတန္းေပါင္း ၄၀-အတိအက်ရွိ၍၊ တစ္တန္းလွ်င္ တုိင္ေပါင္း ၄၀-စီရွိရာ စုစုေပါင္း ေက်ာက္တုိင္ ၁၆၀၀-တုိင္ ရွိေလသည္။
ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ဘုရားဖူးအဖြ႔ဲသည္ ေဗာဓိပင္မွ ထြက္လာပီးေနာက္ ေၾကးျပသာဒ္ကုိ ၾကည့္ရႈၾကေလသည္။ ယခုအခါ ေၾကးျပသာဒ္သည္ ေက်ာက္တုိင္းလုံးမ်ားသာ ထုိးထုိးေထာင္ေထာင္ျဖင့္ တည္ရွိေနေလေတာ့၏။ စစ္ေဘးအႏၱရာယ္၊ သာသနာ့ရန္စြယ္တုိ႔၏ လက္ခ်က္ေၾကာင့္ သာသနိကအေဆာက္အအုံမ်ား ပ်က္စီးရကာ အရုပ္ဆုိးအက်ဥ္းတန္လွသျဖင့္ ၾကည့္ျမင္မိေသာဘာသာ၀င္တုိ႔၏ ရင္ထဲမွာ နာက်င္စြာ ခံစားမိေလသည္။ ေၾကးျပသာဒ္၏မ်က္ႏွာဆုိင္ လမ္းတစ္ဖက္မွာ သဃၤမိတၱာေထရီမက ေဒ၀ါနံပိယတိႆမင္းအား ေဗာဓိပင္ပ်ိဳကုိ လွမ္းေပးေတာ္မူေနေသာ ေက်ာက္ရုပ္ထုကုိ ေတြ႕ရွိရေလသည္။ 
ေၾကးျပသာဒ္ကုိ ၾကည့္ပီးေနာက္ ေတာင္ဖက္ကုိ အနည္းငယ္လမ္းေလွ်ာက္သြားရင္ မဟာေစတီကုိ လွမ္းျမင္ရေလသည္။ မဟာေစတီသည္ သမုိင္း၀င္ ၁၆-ဌာနတြင္ တစ္ဌာနပါ၀င္ေသာ ေစတီျဖစ္ေလသည္။ 
(ဘီစီ-၁၀၁-၇၇)ဒု႒ဳဂါမဏီမင္း လွဴဒါန္းတည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ္လည္း သူ႔လက္ထက္၌ မၿပီးမူ၍ ညီေတာ္ သဒၶါတိႆမင္း (၁၃၇-၁၁၉ ဘီစီ) လက္ထက္က်မွ ၿပီးစီးေအာင္ျမင္ေလ၏။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္ကုိလည္း ထည့္သြင္းဌပနာထားသည္ဟု ဆုိပါသည္။ ေစတီေတာ္၏အျမင္ေပမွာ ၃၃၈-ေပရွိေလသည္။ မဟာေစတီကုိ Ruwanveli Seya- ဟု ေဒသသားတုိ႔က ေခၚဆုိသည္။ အျခားအျခားေသာ ေစတီေတာ္မ်ားထက္ မဟာေစတီ၌ ဘုရားဖူးမ်ားျဖင့္ စည္းကားေလသည္။
ေစတီေတာ္အ၀င္ ေရွ႕မ်က္ႏွာႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္ရွိ ထုိင္ေတာ္မူဘုရားႏွစ္ဆူမွာ ျပည္မာ့လက္ရာျဖစ္ပီး ျမန္မာျပည္သား ဘုရားဒကာ ျဖစ္ေလသည္။ ထီးေတာ္ကုိလည္း ျမန္မာျပည္မွပင္ လွဴဒါန္းထားေလသည္။ ေစတီရင္ျပင္သည္ အေတာ္က်ယ္၀န္းလပီး ေက်ာက္ခ်ပ္ၾကီးမ်ာျဖင့္ ေသသပ္စြာ ခင္းထားေလသည္။ ရင္ျပင္ေက်ာက္ျပားေပၚထုိင္ကာ ဘုရားဖူးရတာ ၾကည္ႏူးဘြယ္ရာ ေကာင္းလသည္။ အခ်ိန္ယူကာ အားပါးတရ ဖူးလုိက္သည္။
မဟာေစတီမွ ထြက္လာပီးေနာက္ စာေရးသူတုိ႔အဖြဲ႕ ကားဆီသုိ႔ ဦးတည္သြားခဲ့သည္။ ဘယ္ဆီကုိ ဆက္သြားရမည္မသိေသးေပ။ ေန႔ဆြမ္းစားခ်ိန္လည္း နီးကပ္ေနပီတည္း။ ကားေပၚေရာက္ေတာ့ ခရီးစဥ္ စီစဥ္သူ ဦးဥတၱမသာရ၏ ညြန္ၾကားခ်က္ကုိ ေစာင့္ေနၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္မွာပင္ အႏုရာဓေက်ာင္းဆရာေတာ္ဆီမွ ဖုန္းသံမည္လာ၏။ ဦးဥတၱမသာရက ဖုန္းေျပာပီး ကားဆရာအား ေက်ာင္းသုိ႔အျမန္ေမာင္းရန္ ညြန္ၾကားလုိက္ေလေတာ့၏။ အေၾကာင္းမွာ ဆရာေတာ္က ဆြမ္းစားဖုိ႔ အားလုံးက ေစာင့္ေနၾကေၾကာင္း၊ ျပန္လာခဲ့ေတာ့ဟု မိန္႔ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။

ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။
posted by dhammasami08

No comments:

Post a Comment

အားလုံးအတြက္ အဆင္ေျပပါေစ