Saturday, October 16, 2010

လူသားတုိ႔၏စိတ္ခံစားမႈႏွင့္ တုိးတက္မႈ (၃)


လူသားတုိ႔၏စိတ္ခံစားမႈႏွင့္ တုိးတက္မႈ (အပုိင္း-၃)
ဘယ္အရာမဆုိ (အေတြးအေခၚ၊ အေျပာ၊ အလုပ္၊ =(ကံ-၃ ပါး) တစ္ဖက္စြန္းေရာက္သြားလွ်င္ အလုံးစုံးပ်က္သုံးျခင္းသုိ႔ ေရာက္ေလေတာ့သည္။ ဂီတာၾကိဳးကဲ့သုိ႔ တင္းလြန္းလွ်င္ ျပတ္ေတာက္သြားႏုိင္သည္။ ေလွ်ာ့ရဲရဲ ျဖစ္ေနလွ်င္လည္း လုိအပ္ေသာ အသံ၏ျပည့္စုံျခင္းကုိ မရႏုိင္ေပ။ အရမ္းကုိ ၾကိဳးစားလြန္းေတာ့ ၀ိရိယအားေကာင္းသည္-ဟု ဆုိသည္။ ၀ိရိယခ်ည္း ဘယ္ေလာက္ပဲအားေကာင္းေကာင္း သမာဓိ=စိတ္တည္ျငိမ္မႈ မရလွ်င္ ပန္းတုိင္ကုိ မေရာက္ေပ။ သမာဓိခ်ည္း အရမ္းအားေကာင္းေတာ့လည္း ေႏွးေကြးသည္။ ျမန္ျမန္ထက္ထက္ မျပီး။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၀ိရိယႏွင့္ သမာဓိ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ မွ်တဖုိ႔ လုိအပ္ပါသည္။ တြန္းအားႏွင့္ စူးစုိက္မႈ ေပါင္းစပ္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါသည္။
အရွင္နႏၵမေထရ္ အရိယာပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ခဲ့ပုံကုိ ေလ့လာဆန္းစစ္ၾကည့္လွ်င္ Emotion- စိတ္ခံစားမႈ ႏွင့္ Intellect အသိညာဏ္ပညာတုိ႔သည္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ ညီမွ်ခဲ့ေၾကာင့္ ရွာေဖြေတြ႔ရွိမည္ ျဖစ္ေပသည္။ Emotion- စိတ္ခံစားမႈခ်ည္း အားသာခ်က္ရွိေနလွ်င္ အရိယာပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ဖုိ႔ပင္ ခဲရင္းသလုိ လူထြက္သည့္အထိ အက်ိဳးသက္ေရာက္သြားႏုိင္သည္။ Intellect အသိညာဏ္ပညာျဖင့္ ထိမ္းခ်ဳပ္ကာ မွ်မွ်တတ အားထုတ္ေတာ့ အယူမွားစြဲျခင္းႏွင့္ သံသယတရားေတြ လြင့္ပ်ယ္ကုန္သည္။ အရွင္နႏၵမေထရ္သည္ သာမာန္ပုထုဇဥ္ဘ၀မွ အဆင့္ရွိေသာ အရိယာဘ၀သုိ႔ တုိးတက္ဖြံ႕ျဖိဳးသြားခဲ့ရသည္ ဟု ဆုိထုိက္သည္။ Emotion ကုိယ္စားျပဳ Compassion ကရုဏာတရားႏွင့္ Intellect ကုိယ္စားျပဳ Wisdom ပညာတရားမ်ားလည္း ထပ္တူ ဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္ သြားေလေတာ့သည္။
မွန္ေပသည္။ အကယ္၍ သူတုိ႔ႏွစ္ခုသည္ ညီညြတ္မွ်တစြာ ဖြ႔ံျဖိဳးတုိးတက္မႈ မရွိခဲ့လွ်င္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ လက္ရွိဘ၀၊ ေနာင္ေနာင္ဘ၀ေတြမွာပါ ေကာင္းမြန္သာယာလွပေသာ life style ကုိ မရရွိႏုိင္ေပ။ ကရုဏာတရားမပါဘဲ ညဏ္ပညာခ်ည္းသာ တုိးတက္ဖြ႔ံထြားေနလွ်င္လည္း ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ အတၱၾကီး ကုိယ္က်ိဳးရွာေသာပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။ တစ္ဖန္ အသိညဏ္ပညာမပါဘဲ ကရုဏာတရားခ်ည္းသာ တုိးတက္ျဖစ္ထြန္းခဲ့လွ်င္လည္း အကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လုံး ကုိယ့္ကုိယ္တုိင္ ေပ်ာ္ရြင္ႏုိင္သလို ထုိအခုိက္မွာပဲ ေလာကၾကီးကုိလည္း ဖ်က္ဆီးရာေရာက္ေနေပလိမ့္မည္။ ကြ်ႏ္ုပ္တုိ႔သည္ ရုပ္၀ါဒီသမားမ်ား ျဖစ္လာႏုိင္စရာ ရွိေပသည္။ ထုိကရုဏာႏွင့္ ပညာ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံးကုိ အသုံမခ်တတ္သူမ်ားအတြက္ အရမ္းကုိ အႏၱရာယ္ၾကီးမားလြန္းေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ ဘ၀မွာ ကရုဏာႏွင့္ ပညာႏွစ္ခုစလုံး အလြန္ပင္အေရးတၾကီးညီညြတ္မွ်တဖုိ႔ လုိအပ္ေၾကာင္း ရႈ႕ျမင္သင့္ပါသည္။
အထက္ပါ ကရုဏာႏွင့္ပညာမ်ား သင့္ေလွ်ာ္စြာ တုိးတက္ဖြြြဲ႕ၿဖိဳးဖုိ႕ရန္ လြတ္ေျမာက္ျခင္းလမ္းစဥ္ႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္ ခ်ိန္ထုိးၾကည့္ရမည္ဟု ဗုဒၶ၀ါဒက ဆုိပါသည္။ လြတ္ေျမာက္ျခင္းလမ္းစဥ္ႏွစ္မ်ိဳးဟူသည္မွာ-(၁) ေစေတာ၀ိမုတၱိႏွင့္ (၂) ပညာ၀ိမုတိၱတုိ႔ပင္ ျဖစ္ၾကသည္။
ေစေတာ၀ိမုတၱိဆုိသည္မွာ ကိေလသာအညစ္အေၾကးတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္ေသာ စိတ္တစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိစိတ္ကုိ ရဟႏၱာမ်ားသာလွ်င္ ပုိင္ဆုိင္ႏိုင္ၾကသည္။ ပညာ၀ိမုတၱိဆုိသည္မွာ ကိေလသာအညစ္အေၾကးတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္ေသာ အသိညာဏ္ပညာတစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိပညာကုုိလည္း ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မ်ားသာလွ်င္ ပုိင္ဆုိၾကေပသည္။ စာေပအနက္တုိက္ရုိက္ျပန္ဆုိလွ်င္ ေစေတာ၀ိမုတၱိဟူသည္မွာ စိတ္၏ကိေလသာတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္ၿပီးေသာ အရဟတၱဖုိလ္စိတ္။ ပုဂၢိဳလ္အေနျဖင့္ ရဟႏၱာကုိ ယူရသည္။ ပညာ၀ိမုတိၱဟူသည္မွာ စိတ္၏ကိေလသာတုိ႔မွ လြတ္ေျမာက္ၿပီးေသာ အရဟတၱဖုိလ္ပညာ။ ပုဂၢိဳလ္အားျဖင့္ ရဟႏၱာကုိပင္ ယူရသည္။ မွန္ေပသည္။ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဆုိသည္မွာ စင္ၾကယ္မႈမရွိလွ်င္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထုိေၾကာင့္ အကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ လြတ္ေျမာက္ဖုိ႔က ပထမဦးစြာ မိမိစိတ္ကုိ စင္ၾကယ္ေအာင္ျပဳလုပ္ရေပမည္။ ၀ိသုဒၶိ=စင္ၾကယ္ၿပီးေသာ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိသာလွ်င္ ၀ိမုတၱိ=လြတ္ေျမာက္သူဟု ဆုိရေပသည္။
ပထမ ၀ိမုတၱိသည္ Emotional aspectႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနၿပီး ဒုတိယ၀ိမုတၱိသည္ Intellectual aspectႏွင့္ နီးကပ္စြာ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနေပသည္။ ဘာ၀နာႏွစ္မ်ိဳးတြင္ သမထထုိင္နည္းကုိ ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ဥပမာအားျဖင့္ ေမတၱာဘာ၀နာ၊ ကရုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ၊ ဗုဒၶါႏုႆတိ..စသည္..အမ်ိဳးအစားမ်ားစြာသည္ Emotional aspectႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနသည္။ ၀ိပႆနာပြါးနည္းကုိ ေလ့က်င့္မည္ဆုိလွ်င္ ဥပမာအားျဖင့္ ခႏၶာငါးပါး၊ အနိစၥ၊ ဒုကၡႏွင့္ အနတၱစသည္ လကၡဏာယဥ္သုံးပါစသည္…မ်ားစြာသည္ Intellectual aspectႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနသည္။
အခ်ဳပ္မွာ အကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ ဘာ၀နာတရားမ်ားကုိ ပြားမ်ားခဲ့လွ်င္ မိမိစိတ္မ်ား စင္ၾကယ္လာမည္။ စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းပါက လြတ္ေျမာက္မႈ အရသာကုိ ခံစားရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
တစ္ျခားတစ္ဖက္မွာ အလယ္အလတ္အဆင့္အေနျဖင့္ စ်န္၊ အဘိညာဥ္တန္ခုိးစြမ္းအင္ကုိ ေလ့လာသင့္ေပသည္။ စ်န္အဘိညာဥ္ႏွင့္ျပည့္စုံသူကုိ စြမ္းအားရွင္ဟု ေခၚဆုိသည္။ ယခုေခတ္၌ Supermanဟု ေခၚဆုိေသာ စြမ္းအားရွင္သည္ ေျမလွ်ိဳးမုိးပ်ံႏုိင္၊ သူတစ္ပါးတုိ႔၏စိတ္ကုိ သိႏုိင္သည္။ ေရွ႕ဘ၀၊ ေနာက္ဘ၀ကုိ သိႏုိင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ထုိစြမ္းအားရွင္သည္ ၀ိသုဒၶိျဖစ္ျခင္မွ ျဖစ္မည္။ ၀ိမုတၱိျဖစ္ျခင္မွ ျဖစ္မည္။ ကိေလသာအညစ္အေၾကးကင္းစင္သူ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ျခင္မွ ျဖစ္မည္။ အခ်ိဳ႕ေသာရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ တန္ခုိးစြမ္းအားကုိ မရေပ။ ကိေလသာကင္းစင္သူ အမည္သက္သက္သာ ရရွိေပသည္။ စကၡဳပါလမေထရ္ကဲ့သုိ႔ေသာ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္သည္ အဘိညာဥ္တန္ခိုး မရွိေပ။ ၄င္းကုိ သုကၡ၀ိပႆကပုဂၢိဳလ္ဟု ဆုိသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကား တန္ခုိးစ်ာန္အဘိညာဥ္ရရွိထားေသာ္လည္း ကိေလသာစင္ေသာရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ မျဖစ္ေသးေပ။ နမူနာအားျဖင့္ အရွင္သာဂတမေထရ္ကဲ့သုိ႔ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး၊ ေဒ၀ဒတၱမေထရ္ကဲ့ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးတုိ႔ကုိ ပိဋကတ္၌ ေလ့လာေတြ႕ရွိႏုိင္ေပသည္။
အမွန္စင္စစ္ စ်ာန္အဘိညာဥ္အဆင့္မွာ ၀ိသုဒၶိ မျဖစ္ႏုိင္ေသးသကဲ့သုိ႔ ၀ိမုတၱိအစစ္လည္း မဟုတ္ေသးေပ။ ပထမစ်ာန္၀ယ္ စ်ာန္အဂၤါ(၅)ပါးရွိရာ ၁-၀ိတကၠ thinking၊ ၂-၀ိစာရ discursive thinking၊ ၃-ပီတိ repture၊ ၄-သုခ happiness၊ ၅- ဧကဂၢတာ one pointedness တုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။ ထုိငါးပါးတြင္ ၀ိတက္ႏွင့္ ၀ိစာရႏွစ္ပါးသည္ လူသားတုိ႔၏စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာတုိးတက္မႈစြမ္းရည္ Intellectual aspectႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနသည္။ ပီတိႏွင့္ သုခႏွစ္ပါးသည္ လူသားတုိ႔၏စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာတုိးတက္မႈစြမ္းရည္ Emotional aspectႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနသည္။ ဤစ်ာန္အဆင့္မွာေတာင္ လူသားတုိ႔၏စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာခံစားမႈစြမ္းရည္ Emotional aspectကုိ မပယ္ထုတ္ႏုိင္ေသးေသာေၾကာင့္ ကိေလသာစင္ၾကယ္၍ လြတ္ေျမာက္ေသာ အဆင့္သုိ႔ေရာက္ၿပီဟု မဆုိႏုိင္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
ဗုဒၶ၀ါဒအရ လူသားတုိ႔၏စရုိက္မ်ားကုိ ေလ့လာခြဲစိတ္ၾကည့္က Emotional aspectသည္ ရာဂစရုိက္ႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ၿပီး Intellectual aspectသည္ ေဒါသစရုိက္ႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနသည္။ အထက္ပါ သေဘာတရားႏွစ္ခု လူသားတုိ႔မွာ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာညီညြတ္စြာ တုိးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မရခဲ့လွ်င္ အကြ်ႏု္ပ္တုိ႔သည္ လူေလာက၌ ေလာဘ-လုိခ်င္မႈအားၾကီးသူ၊ ေဒါသ- ရန္လုိအားျပင္းထန္သူမ်ားကုိ ျမင္ေတြၾကရမည္ ျဖစ္ေပသည္။ အဆုိပါ သေဘာတရားႏွစ္ခုသည္ တစ္ခုက တစ္ခုကုိ အင္အားျပင္းလြမ္းမုိးသြားခဲ့လွ်င္ လူေလာကကုိ ေဘးျဖစ္ေစလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အကြ်ႏု္ပ္တုိ႔ကုိ ျမတ္ဗုဒၶသည္  ေလာဘစရုိတ္မွတစ္ဆင့္ compassion-ကရုဏာအဆင့္သုိ႔တုိင္၊ ေဒါသစရုိတ္မွတစ္ဆင့္ wisdom-ပညာအဆင့္သုိ႔တုိင္ေအာင္ ေပါင္းဖက္ညီညြတ္ေစလွ်က္ တုိးတက္ဖြ႔႔႔ံၿဖိဳးေစသင့္ေၾကာင္း ေလးဆယ္ငါး၀ါပတ္လုံး သင္ၾကားျပသခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
ျမတ္ဗုဒၶကုိ ကရုဏာ၊ ပညာအားျဖင့္ အျမင့္ဆုံးအဆင့္သုိ႔ ေရာက္ရွိၿပီးေသာပုဂၢိဳလ္ဟု အသိအမွတ္ျပဳထားျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အရွင္ဗုဒၶေဃာသသည္ ၀ိသုဒၶိမဂ္အဖြင့္၌ “ကရုဏာသီတလဟဒယံ- The Buddha is the hard worker who is bone by compassion, ပညာပေဇာတ၀ိဟတေမာဟတမံ- He had destroyed the darkness of ignorance though wisdom, သနားၾကင္နာမႈတရားျဖင့္ ေအးျမေတာ္မူေသာ၊ အသိညာဏ္ပညာျဖင့္ မသိမႈအမုိက္ေမွာင္ကုိ ၿဖိဳခြင္းေတာ္မူၿပီးေသာ ျမတ္ဗုဒၶ”ဟူ၍ ရုိေသေလးျမတ္စြာ ရွိခုိးသည္။
အမွန္စင္စစ္ ယခုေခတ္သစ္ကမၻာမွာကား ကရုဏာ၊ ပညာတရားမ်ား ေရွးေခတ္ကေလာက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ မရွိ”ဟု ဆုိရမည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အကြ်ႏု္ပ္တုိ႔လည္း ကရုဏာ၊ ပညာအရာ အႏုိင္းမဲ့ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ျမတ္္ဗုဒၶကုိ တုိင္တည္ရွိခုိးလွ်က္ အထြတ္အထိပ္ျဖစ္ေသာ လူသားတုိ႔၏ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာခံစားမႈစြမ္းရည္ကုိ ျမင့္တင္ၿပီးကာ ကိေလသာစင္ၾကယ္၍ လြတ္ေျမာက္ေသာ အဆင့္သုိ႔ေရာက္ေအာင္ ၾကိဳပမ္းအားထုတ္သင့္ပါေၾကာင္း။ 
ကရုဏာပညာ၊ ျမင့္မားသာလြန္၊ ျမတ္မြန္ဘ်ားအား၊ ယခုေရးသား၊ ပို႔စ္တရားျဖင့္၊ ညြတ္တြားပူေဇာ္၊ က်ိဳးေျမာ္ေကာင္းဆု၊ ပန္ပါ၏။ ။

No comments:

Post a Comment

အားလုံးအတြက္ အဆင္ေျပပါေစ