Friday, June 18, 2010

ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ျခင္း(အပုိင္း ၂)

ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ျခင္း (အပုိင္း ၂)

 ဤေနရာ၌ မွန္ကန္ေသာအသိပညာဗဟုသုတကုိ ရရွိႏုိင္ရန္ ေတြးေခၚစရာ လမ္းႏွစ္သြယ္ရွိေလသည္။ ပထမလမ္းမွာ တုိက္ရုိက္ေတြးေခၚမႈ (Direct perception) ျဖစ္၍ ဒုတိယလမ္းမွာ သြယ္၀ုိက္၍ေတြးေခၚမႈ
(Indirect perception)ျဖစ္ေလသည္။

1.Direct perception ဆုိသည္မွာ တစ္ျခားမဟုတ္ေပ၊ မိမိတုိ႕မွာ ကမၼသဘာ၀ အေလွ်ာက္ ပုိင္ဆုိရရွိထားေသာ မ်က္စိ၊ နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာႏွင့္ ကုိယ္ခႏၶာအျပင္ သူတုိ႕၏အာရုံ အသီးသီးျဖစ္ၾကေသာ ပုံသဏၭာန္၊ အသံ၊ အန႔ံ၊ အရသာႏွင့္ ေတြ႕ထိမႈတုိ႕ပင္ျဖစ္သည္။
ဆုိလုိသည္မွာ မ်က္စိျဖင့္ ပုံသဏၭာန္ကုိ ဆုံမိသည့္အခ်ိန္ ခ်က္ျခင္းပင္ ျမင္သိစိတ္တုိက္ရုိက္ျဖစ္ေပၚလာမႈ၊ ေပၚေပါက္လာမႈကုိ Direct perception ဟုေခၚဆုိရေပသည္။ အလားတူပင္ နားျဖင့္ အသံကုိ ၾကားလုိက္သည့္အခါ ၾကားသိစိတ္ တုိက္ရုိက္ျဖစ္ေပၚလာသည္။ ႏွာေခါင္းျဖင့္ အန႔ံကုိ နမ္းရႈမိလုိက္သည့္အခ်ိန္ မၾကာခ်က္ျခင္းတုိက္ရုိက္ ေမြး၊ နံသိစိတ္ျဖစ္ေပၚလာသည္။ လွ်ာျဖင့္ အရသာကုိ တုိ႕ထိမိသည့္အခါ ခ်ိဳ၊ ခ်ည္၊ ဖန္ခါးသိစိတ္ျဖစ္ေပၚလာရေပသည္။ ကုိယ္ခႏၶာကုိ ေတြ႕ထိလုိက္သည့္ တစ္ျပိဳင္နက္ ေပ်ာ႔၊ မာ၊ ၾကမ္းသည့္သိစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာေပသည္။
ဤကဲ့သုိ႕ သိျမင္စိတ္ျဖစ္ေပၚလာရေအာင္ မည္သည့္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကမွ လုံးလအားထုတ္၍ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း မရွိ၊ အေၾကာင္းႏွစ္ခုဆုံခုိက္ တုိက္ရုိက္ပင္လွ်င္ သူအလုိလုိ ျဖစ္ေပၚလာသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ထုိသိျမင္မႈကုိ Direct perception ဟု ေခၚရေပသည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ အရာ၀တၳဳတစ္ခုႏွင့္ အျခားအာရုံခံအရာ၀တၳဳတစ္ခု ထုိႏွစ္ခုတုိ႕ ထိပ္တုိက္ထိတုိ႕မိခ်ိန္ အျခားေသာ သုံးခုေျမာက္ ခံစားမႈတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာရ ျပန္သည္။ ထုိခံစားမႈေၾကာင့္ သာယာစရာ ျဖစ္ေသာ္ကား ျဖစ္မည္။ သုိ႕မဟုတ္ မသာယာ၊ မႏွစ္ျမိဳ႕စရာျဖစ္ေသာ္ကား ျဖစ္မည္။ ထုိသုိ႕မဟုတ္ ထုိႏွစ္ခုၾကားက ခံစားမႈေပ်က္ေနေသာ္လည္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မည္။ အမွန္အားျဖင့္ ခံစားမႈျဖစ္ေပၚလာျခင္းသည္ ေတြးေခၚမႈ၏ အက်ိဳးဆက္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ ဤေတြးေခၚမႈကုိ Direct perception ဟု ေခၚေပသည္။ ထုိကဲ့သုိ႕ ေတြးေခၚမႈမ်ိဳးႏွင့္ ပတ္သက္၍ မိမိတုိ႕၏သိျမင္ေတြ႕ရွိေသာ အာရုံမ်ား ၾကည္လင္ျပတ္သားေနရမည္ကုိေတာ့ သတိျပဳရေပလိမ့္မည္။ ထုိမွသာလွ်င္ အေၾကာင္းအက်ိဴးပါေသာ ေတြးေခၚမႈကုိ ရႏုိင္ေပသည္။ 

2.Indirect Perception
ဒုတိယနည္းလမ္းမွာ Indirect Perception ျဖစ္သည္။ သြယ္၀ုိက္ေသာ ေတြေခၚမႈကုိ Indirect Perception ဟု ေခၚေလသည္။ ၄င္းကုိ ၾတိယုတၱိဆင္ေျခ-Syllogism ဟုလည္းေခၚသည္။ သုံးနားညီဆင္ေျခ ဟုဆုိႏုိင္သည္။ သုံးနားညီဆင္ေျခဟူသည္မွာ ဥပမာအားျဖင့္ “လူသားတုိင္းဟာ တစ္ေန႕က်ရင္ ေသရမည္။ ငါသည္ လူသားမ်ိဳးႏြယ္ျဖစ္သည္။ ငါသည္လည္း ေသမ်ိဳးထဲပါ၀င္သည္။ ဒါေၾကာင့္ ငါလည္း တစ္ေန႕မုခ် ေသႏုိင္သည္”။ ထုိကဲသုိ႕ ယုတၱိက်ေသာ ဆင္ျခင္မႈကုိ ၾတိယုတၱိဆင္ေျခ-သုံးနားညီဆင္ေျခ -Syllogism ဟုဆုိရသည္။
ၾတိယုတၱိဆင္ေျခကုိ ေအာက္ပါနည္းလမ္း(၅)သြယ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္ကာ နားလည္သေဘာေပါက္ႏုိင္သည္။
1.    Pratijna: Statement to be proved, သက္ေသထုတ္ျပန္ရျခင္း၊
2.    Hetu: Reason, အေၾကာင္းျပရျခင္း၊
3.    Udaharana: Example, ဥပမာေပးရျခင္း၊
4.    Upanaya: Application and, ႏုိင္းယွဥ္မႈရွိရျခင္းႏွင့္
5.    Nigamana: Conclusion, အခ်ဳပ္နိဂုံးေဖၚျပရျခင္း ျဖစ္ၾကသည္။
 ဆုိၾကပါစုိ႕။ ပထမဆုံးအေနျဖင့္ Statement သက္ေသတစ္ခုကုိ ထုတ္ျပရမည္။ သာဓကအေနျဖင့္ တစ္စုံတစ္ေယာက္က  ”ေတာင္ေပၚမွာ မီးရွိတယ္”ဟု အဆုိျပဳလုိက္သည္(ပရိညာ)။ ဘာေၾကာင့္ဒီလုိ ေျပာႏုိင္ရတာလည္း အေၾကာင္းရွိရမည္။ ”ဟုတ္တယ္။ ေတာင္ေပၚမွာ မီးခုိးထြက္ေနတာကုိ ငါတုိ႕လွမ္းျမင္ေနရတယ္”ဟု သက္ေသကုိ ခုိင္လုံေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ေပးရသည္(ေဟတု)။
အဆုိပါအေၾကာင္းျပခ်က္န႕ဲ ပတ္သက္ပီ ဥပမာဆက္လက္ျပႏုိင္ရမည္။ မွန္တယ္။ ”အလားတူပဲ မီဖုိထဲမွာ မီးခုိးထြက္ေနတာ မီးရွိလုိေပ့ါ။” ဟု ႏုိင္းယွဥ္ၾကည့္ရမည္(ဥဒါဟရဏ)။
ထုိ႕ေနာက္ ဥပမာႏွင့္ ဥပေမယ်တုိ႕ကုိ ဆက္စပ္ၾကည့္ရမည္။ ”မီးဖုိေခ်ာင္ထဲမွာ မီးရွိေနသည့္အတြက္ မီးဖုိေခ်ာင္ထဲ၌ မီးခုိးရွိေနရေလသကဲ့သုိ႔ အလားတူပင္ ေတာင္ေပၚမွာ မီးခုိးကုိ လွမ္းျမင္ေနရသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ေတာင္ေပၚမွာ မီးရွိတယ္ ဆုိတာ ေသျခာသြားေလသည္(ဥပနယ)။ ေနာက္ဆုံး ငါတုိ႕က ”ေတာင္သည္ မီးရွိသည္”ဟု ေျပာကာ နိဂုံးခ်ဳပ္ ဆင္ျခင္ရသည္(နိဂမန)။
အထက္ပါ အခ်က္(၅)ခ်က္ျဖင့္ ဆင္ျခင္ေတြးေခၚျခင္းသည္ တုိက္ရုိက္ခ်က္ျခင္း မသိရွိရေသာေၾကာင့္ Indirect Perception ဟုေခၚဆုိရသည္။ အေၾကာင္းအက်ိဳးဆက္စပ္ပီး ဆင္ျခင္သိႏုိင္ေသာေၾကာင့္လည္း ၄င္းကုိ Logical Thinking ဟု ေခၚသည္။
ဘုရားေလာင္းဘ၀ သုေမဓာအရွင္ရေသ့သည္လည္း ထုိသုိ႕ေသာ Logical thinking နည္းလမ္းျဖင့္ နိဗဗာန္ တကယ္ရွိတယ္ ဆုိတာကုိ ဆင္ျခင္သိျဖင့္ လွမ္းေျမာ္ကာ ပါရမီ(၁၀)ပါးကုိ ေတြ႕ရွိျပီး လမ္းေၾကာင္းမွန္ကန္စြာ ေရြးခ်ယ္ႏုိင္ခဲ့သည္။
”အပူရွိရင္ အေအးဆုိတာ ရွိရမည္။ အလားတူပင္ ေသဆုံးျခင္းရွိေနရင္ တစ္ျခားတစ္ဖက္မွာ မေသတဲ့ေနရာ ေသျခင္းကင္းရာလည္း ရွိရေပမည္”။ “If there is heat, there must be cold; in the same way, if there is death, there must be deathlessness.’’ ဘုရားေလာင္းေတာ္ သုေမဓာရွင္ရေသ့သည္ ယုတၱိက်ေသာ ေတြးေခၚမႈျဖင့္ မိမိဘ၀ကုိထိ္န္းေက်ာင္းကာ လူသားမ်ိဳးႏြယ္စုကုိ သုခဘုံသုိ႕ေရာက္ရွိေအာင္ သြားရာလမ္းကုိ  အေကာင္းဆုံး လမ္းညြန္ျပသႏုိင္ခဲ့ေပသည္။
ဘုရားျဖစ္ပီးေနာက္တြင္လည္း ကာလာမသုတ္၌ ေတြးေခၚမႈဧ။္ အတတ္ပညာမ်ိဳးေစ့ကုိ ခ်ျပထားေလသည္။ ကာလမသုတ္အေၾကာင္းအရာ အျပည့္အစုံကုိ ေတြးေခၚျခင္း(၁)ပုိးစ္မွာ ေဖၚျပျပီး ျဖစ္သည္။
လူသားတုိ႕သည္ အသိပညာအားနည္းသျဖင့္ အယုံလြယ္သူမ်ားျဖစ္ရာ လူလည္ လူရႈပ္မ်ားက သူသိသလုိ တတ္သလုိျဖင့္ ဒုကၡမိ်ဳးစုံျဖင့္ အားကုိးရာရွာေနေသာ လူသားတုိ႕အား အမ်ိဳးမ်ိဳးလမ္းညြန္မႈမ်ား ေပးတတ္ၾကေၾကာင္း ကာလာမအမ်ိဳးသားတုိ႕ရ႕ဲ ကုိယ္ေတြျဖစ္ရပ္ေတြက သက္ေသျပေနေပသည္။ ကာလာမသုတ္၀ယ္ ျမတ္စြာဘုရားက ”ငါေျပာတာ အဟုတ္အမွန္”ဟု မ်က္ကန္းမယုံေစဘဲ ကုိယ္တုိင္သိေအာင္လုပ္။ သိရင္ လက္ေတြက်င့္။ က်င့္ၾကည့္ျပီး ေကာင္းတယ္ဆုိက ယူလုိက္။ မေကာင္းရင္ ပယ္လုိက္”ဟု လမ္းညြန္ေလသည္။
ကာလာမသုတ္၀ယ္ အခ်က္(၁၀)သည္ အဓိကေၾကာရုိးျဖစ္ေလသည္။ ယင္း (၁၀)ခ်က္အရ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၾကည့္လွ်င္ ေတြးေခၚပုံ နည္းလမ္း ႏွစ္သြယ္ကုိ ေတြ႕ရေလသည္။ ပထမနည္းလမ္းမွာTraditional thinking- ရုိးရာေတြးေခၚပုံနည္းလမ္းျဖစ္ကာ ဒုတိယနည္းလမ္းမွာ Rational thinking- ေၾကာင္းက်ိဳးအေျခခံေသာ ေတြးေခၚမႈ ျဖစ္ေလသည္။
ကာလာမသုတ္လာ အႏွစ္ခ်ဳပ္မွာ အကုသုိလ္တရားကုိ ေရွာင္ရန္၊ ကုသုိလ္တရားကုိ အားထုတ္ရန္ ျဖစ္ေပသည္။ ကုသုိလ္၊ အကုသုိလ္ဆုိတာကုိ မိမိတုိ႕ ေတြးေခၚညဏ္ျဖင့္ ပုိင္းျခားပီး ခြဲျခားနားလည္ဖုိ႕ ဆုိရင္ ေၾကာင္းက်ိဳးအေျခခံေသာ ေတြးေခၚမႈကသာလွ်င္ေရြးခ်ယ္ သိရွိႏုိင္ပါေၾကာင္း။


No comments:

Post a Comment

အားလုံးအတြက္ အဆင္ေျပပါေစ