Thursday, September 9, 2010

လူသားတုိ႔၏စိတ္ခံစားမႈႏွင့္ တုိးတက္မႈ (၂)


ေခတ္သစ္ေနာက္ဆုံးနည္းပညာအရ လူသားတုိ႔ဦးေႏွာက္အား ေလ့လာသုေတသနျပဳရာ ထူျခားေသာအသြင္သဏၭာန္ (၂)မ်ိဳး ေတြ႕ရွိခဲ့ေၾကာင္း၊ ထုိအသြင္သဏၭာန္တုိ႔၏ ေျပာင္းလဲမႈ ျဖစ္စဥ္အဆင့္ဆင့္ကုိ လူသားတုိ႔၏ပင္ကုိယ္စရုိက္ႏွင့္ တုိးတက္မႈ (အပုိင္း-၁)ပုိ႔စ္၌ ဖတ္ခဲ့ရျပီး ျဖစ္သည္။
ဤပို႔စ္၀ယ္ သံသယျဖစ္ဖြယ္ အသုံးအႏွဳံးမ်ားကုိ အဆင္သင့္သလုိ ေျဖရွင္းေပးျခင္ပါသည္။ ပထမဆုံးအေနျဖင့္ လူသားတုိ႔၏ပင္ကုိယ္စရုိက္ဟူသည္မွာ မူလအေျခခံ အျဖဴထည္စိတ္အေျခအေနတစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ Characteristic of the mind စိတ္သေဘာ-သဘာ၀လကၡဏာပင္ ျဖစ္သည္။ သုေတသနလုပ္ ရွာေဖြျခင္း၊ ေတြ႕ရွိျခင္းဆုိသည္မွာလည္း အရင္က မည္သည့္ပညာရွင္မွ် ရွာေဖြမေတြ႔ေသးေသာ အခ်က္အလက္အသစ္မ်ားကုိ လက္ခံရရွိျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ထုိေခတ္သစ္ရွာေဖြေတြ႕ရွိျခင္းအေပၚဗုဒၶ၀ါဒအရ ေလ့လာဆန္းစစ္ ႏွီးေနာေရာစပ္ တင္ျပထားသည္ကုိ ဤပို႔စ္၌ ဖတ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ ဤပုိ႔စ္၀ယ္ အဘိဓမၼာနည္းအရ စိတ္သဘာ၀အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္မျပပဲ ေခတ္သစ္ေတြ႕ရွိမႈအရသာလွ်င္ ေရးသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဗုဒၶ၀ါဒ၌လည္း အဆုိပါ Emotional aspect ႏွင့္ Intellectual aspect တုိ႔သည္ အျမင့္ဆုံးအဆင့္ျဖစ္ေသာ Compassion ႏွင့္ Wisdom အထိတုိင္ေအာင္ အတူတကြလက္တြဲ၍ တုိးတက္ျဖစ္ထြန္းသြားသည္ကုိ ေလ့လာေတြ႕ရွိရေပမည္။ တနည္းအားျဖင့္ ေလာကီအာရုံ ခံစားမႈမွသည္ ေလာကုတၱရာ အာရုံခံစားႏုိင္သည့္အထိ အတူတကြ အမွီျပဳလွ်က္ တုိးတက္ျဖစ္ထြန္း ၾကေပသည္။ အလွတရားမ်ားကုိ ခံစားမႈသည္ လူသားတုိ႔၏ပင္ကုိယ္ စိတ္သဘာ၀အရ တစ္ဆင့္ျပီးတစ္ဆင့္ လုိက္စားၾကေပသည္။ ပါပသၼိ ံရမၼတိ မေနာ- စိတ္သည္ သူ႕ခ်ည္းလြတ္ထားပါက မေကာင္းမႈအာရုံတုိ႕၌ ကုိင္းညြတ္ေနတတ္သည္။ မေကာင္းေသာအရုံ၌ လွည့္လည္ေနေသာစိတ္ကုိ အသိညာဏ္ပညာျဖင့္ ထိမ္းသိမ္းရေပမည္။ မည္သည့္အဆင့္အထိ ထိမ္းထားရမည္နည္း။ အျမင့္ဆုံး မဂ္ပညာ၊ ဖုိလ္ပညာတုိင္ထိ ျဖစ္သည္။ ထုိေၾကာင့္ တစ္ဖက္မွာ အလွတရာခံစားမႈကုိ ႏွစ္သက္လက္ခံျခင္းႏွင့္အတူ လူသားတုိ႔၏ ပင္ကုိယ္စရုိက္ကုိလည္း အျမင့္ဆုံးအဆင့္ျဖစ္ေသာ ကရုဏာႏွင့္ ပညာ တုိင္သည္အထိ တစ္ဆင့္ခ်င္း တုိးတက္ေစသင့္သည္။

သုိ႔ေသာ္လည္း အျမင့္ဆုံးသုိ႔ သြားဖုိ႔ရန္ အနိမ့္ဆုံးအဆင့္မွ စတင္ရေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လူသားတုိ႔၏စိတ္ခံစားမႈအရ အလွတရားမ်ားအေပၚ အာရုံက်က္စားျခင္းမွ စတင္၍ အျမင့္ဆုံးအဆင့္ထိတုိင္ေအာင္ တဆင့္ျခင္း တစ္ျဖည္းျဖည္း ေလ့က်င့္ယူရေပမည္။ ဤသုိ႔ေလ့က်င့္ျခင္းသည္ ေပ်ာ္ရြင္ရုံသက္သက္ မဟုတ္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ ယခုေခတ္စာေပ၌ အလွတရားခံစားျခင္းကုိ အေပ်ာ္သက္သက္အတြက္သာ ေဖၚျပေနၾကေပသည္။ ဗုဒၶ၀ါဒအရ အလွတရားခံစားမႈကုိ ေပ်ာ္ရြင္ၾကည္ႏူးဘြယ္ ခံစားမႈအျဖစ္ ေဖၚျပထားရုံမက လူသားတုိ႔၏ ပင္ကုိယ္စရုိက္ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္မႈ အတြက္လည္း ေဖၚျပထားေပသည္။  အဆုိပါ အလွတရားခံစားမႈစိတ္အေျခအေနသည္ လူသားအားလုံးႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ compassion ကရုဏာဟုေခၚဆုိေသာ ျမင့္မာေသာအဆင့္ထိတုိင္ေအာင္ ဖြံ႕ျဖိဳးတုိးတက္ႏုိင္ေပသည္။ သာဓကအားျဖင့္ ဗုဒၶႏွင့္ ရဟႏၱာမေထရ္မ်ားကုိ ထုတ္ေဆာင္ျပရေပလိမ့္မည္။ ဗုဒၶႏွင့္ ရဟႏၱာမေထရ္မ်ားသည္ ေလာက၌ သက္ရွိလူသားအားလုံအေပၚ ညီမ်ေသာ ျပည့္၀ေသာ ကရုဏာတရား ထားရွိၾကေပသည္။
ဗုဒၶ၀ါဒ၌ လူသားတုိ႔၏ ပင္ကုိယ္စရုိက္ အရည္ေသြးမ်ား တုိးတက္မႈသည္ အလွရသခံစားမႈႏွင့္ တုိက္ရုိက္ပင္ ဆက္စပ္ေနပါသည္။ အႏုသုခုမ အလွတရားသည္လည္း အလြန္ပင္အေရးပါလေပသည္။ သူတစ္ပါးတုိ႔ စိတ္၀င္စားေအာင္ ဆြဲေဆာင္ႏုိင္သည္မွာ အလွတရားပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား သင့္ေလွ်ာ္လွပေသာ အ၀တ္အစားမ်ားကုိ ၀တ္ဆင္ဖို႔ရန္ႏွင့္ ေက်ာင္းတုိက္မ်ားကုိ သန္႔သန္႔ရပ္ရပ္ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္းထားရန္ အၾကံျပဳေတာ္မူေလသည္။ မသန္႔မရပ္ ညစ္ပတ္ေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ လူတုိ႔က အရုိအေသအေလးအျမတ္ ထားမည္ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။ စည္းကမ္းတက် လွပသန္႔ရပ္ျခင္းသည္ မၾကည္ညိဳေသးသူတုိ႔ ၾကည္ညိဳေစသည္၊ ၾကည္ညိဳျပီးသား သူတုိ႔အားလည္း တုိးတက္ကာ ၾကည္ညိဳေစသည္။ ဗုဒၶ၀ါဒ၏တရာေတာ္မ်ား၌ အလွအပႏွင့္ ပတ္သက္ပီး ေဖၚျပထားခ်က္ အလွရသသေဘာတရားမ်ား မ်ားစြား ရွိေပသည္။ သာဓကအားျဖင့္ ဥပမာမ်ား၊ ဥပစာ-တင္စားခ်က္မ်ား၊ ႏႈိင္းယဥ္ခ်က္မ်ား၊ မ်ားစြာေသာ ကဗ်ာ၊ (မွတ္ခ်က္။ ။ဂါထာသည္ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားပင္ ျဖစ္ပါသည္။) လွပေသာ ပုံ၀တၳဳမ်ား၊ ဇာတ္ေတာ္မ်ား ျဖစ္ၾကေပသည္။ ဗုဒၶ၀ါဒ၏တရားေတာ္၀ယ္ ဤကဲ့သုိ႔ ဥပမာ ပုံ၀တၳဳမ်ား ထည့္မေဟာခဲ့လွ်င္ တရားေတာ္ကုိ စိတ္၀င္စားစြာ နာယူမည့္သူ ရွားပါးႏုိင္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶသည္ သူ႔၏တရားေတာ္မ်ားအား ဥပမာ၊ ပုံ၀တၳဳမ်ားျဖင့္ တန္းဆာဆင္ကာ လွလွပပေဟာၾကားထားခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ တရားေတာ္နာ ပရိတ္သတ္အေပါင္းကလည္း ဗုဒၶ၏တရားေတာ္ကုိ ႏွစ္သက္သေဘာက်ေလသည္။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ ႏွစ္သက္ခံစားမႈမွသည္ ပညာျဖင့္ ေခြ်းသိပ္ေစပီး တရားမွန္ကုိ ထုိးထြင္းသိရွိသြားၾကစျမဲ ျဖစ္ေပသည္။ “ပီတိ၊ ပႆဒၶိ၊ သမာဓိ၊ သုခ၊ ယထာဘူတံ ပဇာနာတိ”ဟူ၍ ပါဠိေတာ္မ်ား၌ အစဥ္အတုိင္း ေဖၚျပသည္။  ဤကဲ့သုိ႔ တရားမွန္ကုိ ထုိးထြင္းမသိခဲ့လွ်င္ သတၱ၀ါတုိ႔သည္ အမွားေတြမ်ားစြာ ျပဳလုပ္ေနအုံးမည္ ျဖစ္ေပသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶသည္ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါတုိ႔၏ စရုိက္အလုိက္ သူႏွင့္သင့္ေလွ်ာ္ေသာ တရားေတာ္ကုိ ေရြးခ်ယ္ျပီး ေဟာေျပာရေပသည္။ ဗုဒၶသည္ ၎တုိ႔၏စရုိက္ႏွင့္ တရားေတာ္ကုိ အၾကြင္းမဲ့ သိျပီးျဖစ္သည္။ သာဓကအားျဖင့္ ညီေတာ္နႏၵ ျဖစ္ပုံကုိ ၾကည့္ပါ။ ညီးေတာ္နႏၵမင္းသားကုိ ဗုဒၶက လပ္ထပ္မည့္ဆဲဆဲ မဂၤလာပြဲမွ ေခၚခဲ့ပီး သကၤန္းစည္းေပးထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ညီေတာ္နႏၵမေထရ္သည္ စိတ္မပါဘဲ ရဟန္း၀တ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ သူ႔စိတ္မွာ လက္ထပ္မည့္ဆဲဆဲ အေခ်ာအလွ ဇနပဒကလ်ာဏီထံသုိ႔သာ ပ်ံ၀ဲေရာက္ေနတတ္ေလသည္။ သာသနာ့ေဘာင္တြင္း သကၤန္း၀တ္ျဖင့္ မေပ်ာ္ပုိက္ေပ။ ေလာကီစည္းစိမ္ကုိသာ မယားေခ်ာေလးႏွင့္ အတူ ေပ်ာ္ပါးျခင္သည္။ ဤသည္ကုိ သိေတာ္မူေသာ ဗုဒၶည္ ညီေတာ္အား နတ္ျပည္သုိ႔ ေခၚေဆာင္သြားေလသည္။ နတ္ျပည္သြား လမ္းတစ္၀က္၌ မီးေလာင္ထားေသာ သစ္ငုတ္တုိေပၚမွာ ထုိင္ေနေသာ ေမ်ာက္မကုိ ညီေတာ္အား ျပသျပီး “ညီေတာ္ ေဟာဟုိက ေမ်ာက္မနဲ႔ ဇနပဒ ဘယ္သူလွလဲ” ေမးေတာ္မူသည္။ ရက္စက္ပါေပ ေနာင္ေတာ္ဘုရား ေျပာရက္လုိက္တာ။ ေရနဲ႔ ဆီပမာ ကြာျခားလပါ၏။ နတ္ျပည္ေရာက္ေတာ့ နတ္သမီးမ်ားကုိ ျပျပီး တစ္ခါ ေမးေတာ္မူျပန္သည္။ “ညီေတာ္ ဘယ္လုိလဲ၊ နတ္သမီးန႔ဲ ဇနပဒ ဘယ္သူက ပုိလွလဲ”။ မွန္လွပါ ေနာင္ေတာ္ဘုရား…ဇနပဒဟာ နတ္သမီးႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ ေမ်ာက္မသာသာျဖစ္သြားပါျပီဘုရား။ ေအး…ညီေတာ္..နတ္သမီးကုိ မလုိခ်င္ဘူးလား။ ဟာ..ေနာင္ေတာ္ မေနာက္နဲ႔ေနာ္။ လုိခ်င္တာေပါ့။ ထုိေနာက္ လူ႔ျပည္ျပန္ေရာက္တဲ့အခါ ဗုဒၶက “ကဲ့..ညီေတာ္ မင္း နတ္သမီးကုိ လုိခ်င္က ဒီဂါထာရြက္”ဟူ၍ သုံးဆယ့္ႏွစ္ေကာသ တရားေတာ္ကုိ ေပးအပ္ေတာ္မူသည္။
ညီေတာ္နႏၵလည္း နတ္သမီးအေခ်ာအလွေတြကုိ လက္ေတြ႕ ျမင္ျပီးသူျဖစ္သည့္အားေလွ်ာ္စြာ အရမ္းကုိလုိခ်င္ေသာေၾကာင့္ ရလုိရျငား တရားေတာ္ကုိ အားထုတ္ေလေတာ့သည္။ နတ္သမီးလုိခ်င္၍ တရားလုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တရားလုိခ်င္္၍ တရားအားထုတ္တာ မဟုတ္ရေခ်။ သုိ႔ေသာ္ ညီေတာ္နႏၵမေထရ္သည္ တရားရသြားေလသည္။ ေသာတာပန္အရိယာ ျဖစ္သြားသည္။
အထက္ပါ သာဓကကုိ ေလ့လာဆန္းစစ္လွ်င္ ဗုဒၶသည္ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါတုိ႔၏ စရုိက္ႏွင့္ ၎ႏွင့္ လုိက္ဖက္ေသာ တရားေတာ္ကုိ အၾကြင္းမဲ့ သိျပီးေတာ္မူျခင္း၊ လူသားတုိ႔၏ပင္ကုိယ္စရုိက္ အလွရသခံစားမႈကုိ တုိးတက္ျဖစ္ထြန္းေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္း၊ တရားေတာ္၏လွပေသာ ဥပမာ၊ ဥပစာမ်ားျဖင့္ သိမ္းသြင္းကာ တရားမွန္ကုိ သိရွိေရး လမ္းညြန္ေပးႏုိင္ျခင္း၊ ေနာက္ဆုံး ေသာတာပတၱိပညာျဖင့္ ဘ၀၏တစ္ဆင့္ခ်ိဳး အရိယာအျဖစ္ ေခြ်းသိပ္ကာ ျငိမ္းခ်မ္းေစျခင္း အပါယ္တံခါး ပိတ္သြားျခင္း စေသာတန္ဖုိးၾကီးမားေသာ အက်ိဳးတရားမ်ားကုိ ေတြ႔ရွိရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ လူသားတုိ႔၏ပင္ကုိယ္စရုိက္ တုိးတက္ျဖစ္ထြန္းဖုိ႔ဆုိလွ်င္ Emotion- စိတ္ခံစားမႈ ႏွင့္ Intellect အသိညာဏ္ပညာတုိ႔သည္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ ညီမွ်ဖုိ႔ အလြန္ပင္ အေရးၾကီးလေပသည္။ Emotion- စိတ္ခံစားမႈ ႏွင့္ Intellect အသိညာဏ္ပညာတုိ႔သည္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ ညီမွ်ခဲ့လွ်င္ ျငိမ္းေအးမႈ၊ သာယာလွပမႈ၊ ဘ၀လုံျခဳံမႈႏွင့္ ဘ၀၏အာမခံခ်က္တုိ႔ကုိ ပုိင္ဆုိင္သြားျပီ ျဖစ္ေလ၏။
အပုိင္း (၃) ဆက္ဖတ္ရန္

No comments:

Post a Comment

အားလုံးအတြက္ အဆင္ေျပပါေစ